Direct bovenaan in Google: Zo doe je dat!

Bovenaan in Google, de droom van iedereen die … iets verkoopt. Of het nu dekbedden of tuinrenovaties zijn, tennisballen of juridische diensten: een plekje helemaal bovenaan in Google, daar zien we wel brood in.

En terecht: Google is de zoekmachine die zo’n 94% van alle Nederlanders gebruikt. Dat valt in het niet bij bijvoorbeeld Bing (waarvoor zo’n 3 % kiest) en DuckDuckGo (nog geen 1%). Daarbij komt nog dat we niet van die scrollers zijn: 91% van ons ‘haalt’ de onderkant van de eerste pagina met zoekresultaten niet eens. Dus: bovenaan is waar je wilt staan.

search engine advertising

Bovenaan in Google, maar dan snel

Met SEO bovenaan komen in de organische resultaten is natuurlijk top (see what we did there?). Maar met Ads gaat het sneller. Niet dat onze SEA’ers onze SEO-collega’s willen afvallen hoor. Integendeel: SEO en SEA zijn juist gecombineerd heel sterk.

Maar: met SEA kun je snel bovenaan staan in Google. Advertenties worden namelijk onder andere boven de organische resultaten in de SERP getoond. Er staan echter ook advertenties onderaan de pagina (die dus gezien worden door zo’n 9% van alle zoekers). En op pagina 2 van Google vind je ook advertenties, maar daar is het helemaal verdacht rustig.

Hoe zorg je er nu voor dat je met Ads ook écht bovenaan komt? In deze blog geven we je een inkijkje in een paar van onze heilige huisjes op het gebied van Google Ads.

Wat zijn de voordelen van zoekmachine adverteren/SEA?

Wij hebben de voordelen voor jou op een rijtje gezet:

  • Jouw potentiële kopers hebben vaak al een duidelijke koopintentie en zijn actief op zoek in de zoekmachine.
  • Direct resultaat mogelijk doordat je meteen bovenaan staat (dit geldt ook voor nieuwe websites) en veel relevante websitebezoekers krijgt. Organisch hoog ranken is een grote tijdsinvestering die bij SEA niet aan de orde is
  • Complete controle over je kosten doordat je per campagne verschillende budgetten kunt inzetten
  • Het is mogelijk om heel specifiek jouw doelgroep te targeten. Verdiep je van tevoren goed in de doelgroep en stem je advertenties hierop af.
  • Je betaalt per klik – en dus niet voor de hoeveelheid vertoningen
  • Volledig inzicht in uitkomsten en resultaten waardoor continue optimalisatie mogelijk is
  • De kans op een conversie is groter als een iemand via een Ad op je website komt, dan wanneer iemand via de onbetaalde resultaten zou binnenkomen

 

google ads doelgroepen

Vissen naar de juiste converterende doelgroep in Google. Doelgroepen gebruiken bij zoekmachine adverteren. 

Met zoekmachine adverteren is het mogelijk om je heel gericht op jouw doelgroep te focussen. Aan de ene kant kun je door middel van het invoeren van de zoekwoorden in je campagne controle houden over wanneer je wil dat jouw advertentie getoond wordt. Daarnaast heb je ook controle over zaken zoals demografische gegevens, apparaat voorkeur, locatie instellingen en dag en tijdstip waarop jouw advertentie dan wel niet getoond wordt.
Aan de andere kant, is het in het Google Ads platform ook mogelijk om je echt gericht op specifieke doelgroepen te focussen. Deze doelgroepen staan automatisch in het systeem en kun je gewoon aanvinken. Wil jij je bijvoorbeeld richten op doelgroepen die interesse hebben in ‘zakelijke dienstverlening’ of ‘vastgoed’ of ‘huis en tuinservices’, dan kan dat! Je kan er voor kiezen om op deze doelgroepen een bodaanpassing te doen, of je advertentie puur aan deze doelgroep te tonen.

Wat kost zoekmachine adverteren?

De kosten van zoekmachine adverteren, die bepaal je gelukkig zelf! Vooraf bepaal je jouw doelstellingen en doe je een zoekwoordenonderzoek. Dit geeft je een indicatie van de kosten om in jouw branche betaald te adverteren in zoekmachines.

De kosten per klik (CPC) wordt bepaald door Google of Bing aan de hand van een veiling systeem. De CPC is in verschillende branches ook heel verschillend. Wij hebben bijvoorbeeld klanten waar een klik bijna altijd minder dan €1 is, maar ook klanten waar een klik gemiddeld meer dan €10 is. Natuurlijk kan je de strategie aanpassen en gaan voor zoekwoorden waar je veel kliks van krijgt, of juist minder kliks maar wel beter passende zoekwoorden. Hier is de truc om de juiste balans te vinden. Je biedt voor het plaatsen van jouw ads bij de door jou gekozen zoekwoorden. Van tevoren heb je een budget bepaald en je betaalt alleen voor iedere keer dat iemand op je advertentie klikt. Als jouw dagbudget op is, dan zal jouw advertentie de rest van de dag niet meer vertoond worden en begin je de volgende dag weer opnieuw. Zo kom je nooit boven je budget uit. Als je echter merkt dat je budget vaak al voor het einde van de dag op is kun je ervoor kiezen om je budget te vergroten (omdat er blijkbaar veel vraag in de markt naar is) of kun je ervoor kiezen om je advertentie alleen op bepaalde delen van de dag te laten zien.

Zoekmachine adverteren: kun je het zelf doen, of is het slim om dit uit te besteden?

Zoekmachine adverteren (SEA) kost veel tijd en het proces is complex. Het is natuurlijk altijd mogelijk om het zelf te doen, maar het maximale resultaat behalen gebeurt sneller wanneer je dit proces uitbesteed aan de experts. Bij Digital Inside draaien wij al jaren succesvolle campagnes in verschillende branches waardoor wij veel specialistische kennis in huis hebben. Als wij jouw campagnes uit handen nemen, dan zorgen we ervoor dat de campagnes ten alle tijden geoptimaliseerd worden en het beste resultaat halen tegen de laagste kosten. Het budget wordt optimaal benut en jij weet dat je campagnes in goede handen zijn. Zo kun jij je aandacht en tijd weer verleggen naar andere zaken.